Firemné odevy s vaším logom? Zariadime!
Charakter práce a pracoviska, vlastnosti a účinnosť materiálu pracovných odevov – kľúčové atribúty pre firemné oblečenie. Nemali by byť však jediné. Okrem ochrany a praktickosti záleží i na tom, ako sa v ňom zamestnanci cítia, jednoducho na pohodlí. Prečo je dôležitá aj reprezentatívna funkcia?

Niektoré typy zamestnania a pracovné postupy vyžadujú certifikované pracovné odevy (napríklad nehorľavé nohavice a blúzy, špeciálne kombinézy pre prácu s chemikáliami a pod.), iné sa bez špeciálneho pracovného odevu, respektíve rovnošaty taktiež nezaobídu (napríklad pracovné oblečenie pre zdravotníkov, kuchárov a pod.). Prirodzene a v stále väčšej miere sa však stretávame s tým, že „pracovná uniforma“ slúži na budovanie firemnej kultúry, nielen priamo v spoločnosti, ale aj na rôznych spoločenských a športových podujatiach.

Firemné oblečenie rovná sa vnímateľné vyjadrenie

Nosenie pracovnej uniformy zvyčajne zamestnancovi vyplýva z pracovnej zmluvy, nie je to ale pravidlom. Veľké i malé firmy vnímajú, že budovanie povedomia o spoločnosti je potrebné zasiahnuť na viacerých frontoch. Zastrešiť špeciálnu oblasť – firemné obliekanie – má v tejto súvislosti význam. Navyše, benefity prináša i zamestnancom. Kvalitné tričká s potlačou predstavujú iba zlomok sortimentu, ktorý sa postará o pohodlie pri práci.

Prácou to nekončí. Firemné oblečenie je v závislosti od typu zamestnania, a možností zamestnávateľa, využiteľné aj vo voľnom čase. Jednak pri rôznych činnostiach v domácnosti (montérky), ale aj pri voľnočasových aktivitách (bundy, šiltovky a pod.). Logo na tričko alebo iný odev tak nenúteným spôsobom vytvára povedomie o značke. Výhody sú citeľné na oboch stranách pracovného pomeru.

Tričká s logom aj ďalší sortiment

Podľa typu zamestnania – kategorizácia ochranného pracovného oblečenia je pomerne jednoznačnou záležitosťou. To nemusí byť úplne pravda vo firmách, ktoré sa rozhodli pre jednotnosť odevov zamestnancov, hoci to ich segment nie vždy vyžaduje. V tomto prípade do úvahy pripadá nielen výroba tričiek s potlačou, ale tiež montérok, fleece búnd, soft shellových búnd, zimných búnd, šiltoviek a podobne. Výnimkou však nie sú ani bezpečnostné pomôcky – ochranná prilba môže chrániť zamestnanca a súčasne propagovať meno spoločnosti.

V závislosti od individuálnych potrieb firmy, respektíve jej zamestnancov sa odvíjajú aj technologické postupy výroby loga. Výber zahŕňa napríklad strojové vyšívanie, nažehľovanie flex fóliou, nažehľovanie reflexných pásov, sieťotlač a podobne. Iný typ technológie môže byť vhodný pre pracovné oblečenie pre kuchárov, iný pre zdravotnícke oblečenie s potlačou, iný pre predavačky, pracovníkov vo výrobnej hale či pre prácu v exteriéri. U serióznych výrobcov personalizovaných odevov však môžete počítať nielen s kvalitou sortimentu, ale aj so službami poradenstva, ktoré jeho výslednej podobe predchádzajú.

Proces výberu: technológie a možnosti použitia loga

  • Priame vyšívanie – aplikácia loga či motívu má reprezentatívny charakter a vysokú odolnosť pri práci, ale aj trvácnosť pri pravidelnej starostlivosti o odevy. Reklamné vyšívanie je vhodné na pevné textilné materiály, naopak, nehodí sa pre tenké a veľmi elastické tkaniny. Výsledný efekt výšivky ovplyvňujú detaily, respektíve množstvo tenkých liniek. To znamená, že ak je vaše firemné logo bez drobných detailov, vyšívanie predstavuje vysokú kvalitu. V opačnom prípade uprednostnite iné metódy „logovania“. Bonus - technológia je vhodná aj na extra namáhané pracovné oblečenie.
  • Transférová potlač – technológiou transféru sa logo netlačí priamo na textil, ale na špeciálny transferový papier a až následne, za vysokého tlaku a teploty, na textíliu. Výhodou je, že vo vybranom motíve vyniknú i tenké kontúry a detaily, a to aj vo viacfarebnom prevedení. Keďže ide o formu nažehľovania, je potrebné tomu prispôsobiť i následnú starostlivosť, čiže pranie naruby a na nízkych teplotách, žehlenie s vynechaním miesta potlače. Kvalita technológie sa stále zlepšuje, nakoľko sa do farieb pridáva zmes na zvýšenie pružnosti transféru.
  • Flex fólia (rezaná grafika) – ideálna, ak potrebujete odevy s tvarovo jednoduchými motívmi. Hodí sa pre jednofarebné, ale i viacfarebné logá, pričom práve v závislosti od farebnosti prebieha samotná potlač. Pri jednofarebných motívoch sa logo vyreže pomocou rezacieho plotru na vybranú farbu fólie. Nasleduje očistenie prebytočnej fólie. Potom zostáva už len samotné logo, ktoré sa pri vysokom tlaku a teplote zažehlí na textil. Pri viacfarebných motívoch sa logo resp. obrázok vytlačí na fóliu a až následne sa obreže. Následná aplikácia je rovnaká ako u jednofarebného motívu. Technológia si nájde miesto na tenších aj hrubších materiáloch a charakterizuje ju vysoká odolnosť voči poškodeniu. Mínusom je, že práve na hrubších tkaninách môže fólia kopírovať ich povrch. Pre veľmi detailné logá sa nehodí, pretože pri orezávaní by mohli byť niektoré linky odstránené spolu s prebytočnou fóliou.
  • Sieťotlač – pri „šablónovej tlači“ sa na textil nanáša každý farebný odtieň zvlášť, vždy cez predpripravenú šablónu (sieťku). V praxi to znamená: koľko farieb má logo, toľko príprav. Pre každú farbu vznikne v PC grafika, takzvaný film, ktorý slúži na prenos motívu. Zjednodušene povedané, pri tlači vznikajú na sieťke farbou priepustné miesta a časti, cez ktoré farba neprejde. Výhodou je, že farba je priamo nanesená na textil a na odev nepridávame ďalšiu vrstvu materiálu. Farebnosť je stála aj po niekoľko desiatkach opraní. Ďalšou výhodou je možnosť výberu farieb podľa Pantone. Farby sú kvalitné a navyše zahŕňajú i netradičnú škálu, napr. metalických a reflexných odtieňov. Pri niektorých umelých tkaninách však môže kvalita farebného prekrytia klesať. Cena je vyššia pri malých množstvách potlačených pracovných odevov (kvôli príprave), naopak, pri väčšom počte textilu klesá, pretože šablónu je možné používať opakovane.
  • Digitálna potlač – vhodné riešenie najmä pre tričká s logom a rozmanitými motívmi. Jedná sa prakticky o princíp klasickej domácej tlače, akurát v oveľa väčšom prevedení. Tým pádom je príprava nenáročná a samotná potlač môže zahŕňať aj graficky zložité požiadavky. Pri tejto technológii oceníte, že materiál na dotyk pôsobí, akoby na ňom žiadna potlač nebola (môže za to vsiaknutie farby priamo do textilu). Nevýhodou však môže byť sýtosť farieb, ktorá klesá priamo úmerne so stúpajúcim podielom polyesteru v látke. Treba tiež počítať s tým, že ak je podklad tmavý, cena potlače bude vyššia, pretože vyžaduje špeciálny primer, teda podkladovú farbu.

Prezrite si náš katalóg oblečenia s potlačou a výšivkou.

Proces zadania: realizácia podľa podkladov

Existuje jednoznačný víťaz spomedzi jednotlivých technológií? Áno, ale iba v prípade, že presne viete čo chcete, na aký typ oblečenia a materiál to chcete a tiež viete, v akom počte by to malo byť. Profesionálne služby nie sú len o výrobe, ale aj o konzultácii. Po zaslaní podkladov s vašou predstavou o pracovných odevoch prebieha proces radenia sa a schvaľovania. Zahŕňa výber oblečenia, umiestnenie loga a odporúčanie v podobe najvhodnejšej metódy zapracovania zvoleného motívu (vrátane cenovo dostupnejšej alternatívy).

Súčasťou podkladov môžu byť i ďalšie individuálne návrhy ako nápis, označenie oblečenia menom, duplicitné logo či názov firmy vo forme reflexného prvku alebo akákoľvek iná personalizácia. Za zmienku stojí napríklad i „logovanie“ polepom – možnosť výroby nálepiek s vlastným motívom na prilbu.

Príjemne sa nosí a reprezentuje

Dobre sadne, neobmedzuje v pohybe, má dlhú životnosť. Ak chcete budovať firemný dress code, rozhodnite sa dobre, komu ho zveríte. Majte na pamäti, že firemné tričká či iné oblečenie s potlačou, ktoré po zopár praniach stratí svoj tvar a farebnú stálosť loga, nebude reprezentovať spoločnosť vo vami želanom svetle.

Pri odievaní menších aj väčších pracovných tímov rovnako platí, že o pozitívnu reputáciu sa postará krajčírska presnosť v kombinácii s modernými strihmi a odolnými materiálmi. Výroba tričiek s logom a výroba tričiek s logom, ktoré podporia dobrú povesť vašej značky, totiž nie je to isté.

Budovanie firemnej identity sa v značnej miere týka vizuálu spoločnosti. Firemné oblečenie je súčasťou strategického formovania značky, a preto má zmysel investovať do kvalitných odevov, ktoré vďaka individuálnemu dizajnu budú propagovať meno firmy a ktoré po praktickej stránke ocenia aj zamestnanci.